الاثنين، 16 سبتمبر 2013

طريقة حفظ البطاطس لاطول فترة

صورة: ‏إزاي تحتفظي بالبطاطس أطول وقت ممكن؟

البطاطس من الخضراوات اللي بتكون موجودة بشكل أساسي في كل بيت؛ لأنها بتدخل في أصناف وأطباق كتيرة، ولأنها من خضراوات اللي مش بتفسد بسرعة، فدايما بنلاقيها موجودة في البيت بكميات كبيرة، وعلشان تحتفظي بها لمدة أطول راعي دايما إنك ماتحتفظيش بها في نفس المكان مع البصل؛ لأن حفظهم في مكان واحد بيسبّب فسادهم، فمن الأفضل إنك تحتفظي بكل حاجة منهم في رف لوحده، ويا ريت ما يزيدش الوقت عن شهر.

دي كانت نصيحتنا عن تخزين البطاطس، أما بالنسبة لطبخها، فبننصحك إنك تنقعي البطاطس في ميه بملح لمدة 15 دقيقة، علشان تستوي بسرعة.

وعلشان تستفيدي من كل حاجة في مطبخك، فإنتي ممكن تستخدمي قشور البطاطس مع الماء البارد لتنظيف الأواني الزجاجية من البقع؛ بإنك تحطي خليط قشر البطاطس في الأواني دي لمدة ساعة مع رجها من وقت للتاني، وبعد ذلك اغسلي الأواني بالطريقة العادية هتلاقيها رجعت كإنها جديدة.‏ 


البطاطس من الخضراوات التي تكون موجودة بشكل أساسي في كل بيت؛ لأنها تدخل في أصناف وأطباق كتيرة، ولأنها من الخضراوات التي لا تفسد بسرعة، فدائما بنلاقيها موجودة في البيت بكميات كبيرة، وعلشان تحتفظي بها لمدة أطول راعي دائما إنك لا تحتفظى  بها في نفس المكان مع البصل؛ لأن حفظهم في مكان واحد بيسبّب فسادهم، فمن الأفضل إنك تحتفظي بكل حاجة منهم في رف لوحده، ويا ريت ما يزيدش الوقت عن شهر.

دي كانت نصيحتنا عن تخزين البطاطس، أما بالنسبة لطبخها، فبننصحك إنك تنقعي البطاطس في ميه بملح لمدة 15 دقيقة، علشان تستوي بسرعة.

وعلشان تستفيدي من كل حاجة في مطبخك، فمن الممكن ان  تستخدمي قشور البطاطس مع الماء البارد لتنظيف الأواني الزجاجية من البقع؛ بإنك تحطي خليط قشر البطاطس في الأواني دي لمدة ساعة مع رجها من وقت لاخر، وبعد ذلك اغسلي الأواني بالطريقة العادية ستجديها عادت كإنها جديدة.

0 التعليقات:

إرسال تعليق

powered by Blogger | WordPress by Newwpthemes | Converted by BloggerTheme